โครงการศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดตั้งองค์กรทางธุรกิจเพื่อให้บริการเชิงพาณิชย์ของสำนักงานพัฒนาเทคโนโลยีอวกาศและสารสนเทศ (องค์การมหาชน)
by วิทวัส รุ่งเรืองผล
โครงการศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดตั้งองค์กรทางธุรกิจเพื่อให้บริการเชิงพาณิชย์ของสำนักงานพัฒนาเทคโนโลยีอวกาศและสารสนเทศ (องค์การมหาชน) | |
วิทวัส รุ่งเรืองผล | |
สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
2013 | |
สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
Geo-Informatics and Space Technology Development Agency (Public Organization) or GISTDA has missions to provide information service, geo-informatics information and information obtain from Remote Sensing Satellite. This mission is according to “Two-Pronged Grand Strategy”, which aims for both societal benefit and financial benefit that require a business network alliance with both domestic organization and international organization by being their business agent, building THEOS satellite ground station in aboards and provide total solution service.
All current GISTDA’s operation returns immense business value to the organization even through mission’s achievement is still far to claim due to various causes. One solution is to enchance organization more flexibility arranges its management to real business form and let organization to achieve mission goal sustainable.
In this project, we present GISTDA a new appropriate organization management which harmonized with GISTDA current service, organization regulation and further service upgrade. The suggestion comes with 3 phases of organization changing:
Phase 1 (Initial Phase) : build new business unit which is core to new form of organization management i.e. “Application Team” and should have a meeting between directors and senior officers in organization to adjust some organization regulation with support the operation of this business unit. Building more MOU/agreement with business alliances (both domestic and international organization) to exchange technology and know-how is also recommended in this phase.
Phase 2 (Short-Middle Term) : co-operate with allied education institute to build “Satellite Information Value Creation Institute” which aim for business purpose and would be marketing arm for GISTDA. Main service of this institute would be creating more value of satellite information for rice supply chain and para rubble supply chain which are an important root of country development.
Phase 3 (Middle-Long Term) : purpose of this phase is to support further mission of GISTDA in the future especially for the project “Space Krenovation Park, SKP”which is important for Thailand to improve space technology and geo-infomatics system in an incoming future. In this phase, GISTDA should propose Government Cabinet to revise GISTDA’s Royal Decree, provide GISTDA more authority about organization’s income as same as National Science and Technology Development Agency (NSTDA) or Banphaeo Hospital (public organization) or The Gem and Jewelry Institute of Thailand (public organization) which capable to operate huge project as the same scale as SKP by themselves. |
|
การบริหารจัดการองค์กรธุรกิจใหม่
สำนักงานพัฒนาเทคโนโลยีอวกาศและภูมิสารสนเทศ GISTDA สถาบันเพิ่มมูลค่าผลิตภัณฑ์จากภาพถ่ายดาวเทียม การพัฒนานวัตกรรมเทคโนโลยีอวกาศและภูมิสารสนเทศ ไทย ยุทธศาสตร์หลัก |
|
รายงานวิจัย | |
Text | |
application/pdf | |
tha | |
เอกสารฉบับนี้สงวนสิทธิ์โดยสำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ห้ามทำซ้ำ คัดลอก หรือนำไปเผยแพร่ตัดต่อโดยมิได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษร | |
สงวนสิทธิ์ในการเข้าถึงเฉพาะบุคลากรของมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
https://repository.turac.tu.ac.th/handle/6626133120/19 |
This item appears in the following Collection(s) |
|
Collections
|