• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   TU-RAC Repository Home
  • สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร
  • โครงการวิจัย
  • View Item
  •   TU-RAC Repository Home
  • สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร
  • โครงการวิจัย
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of TU-RAC RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateBy Submit DateResource TypesProject TypesResearch SectorsSubjectsTitlesAuthorsClientsFundersThis CollectionBy Issue DateBy Submit DateResource TypesProject TypesResearch SectorsSubjectsTitlesAuthorsClientsFunders

My Account

LoginRegister

ติดตั้งเครื่องมือและพัฒนา ระบบจัดเก็บและรายงานข้อมูลการสั่นสะเทือน ของอาคารหอบังคับการบิน สนามบินสุวรรณภูมิ

by นคร ภู่วโรดม; Nakhorn Poovarodom

Title:

ติดตั้งเครื่องมือและพัฒนา ระบบจัดเก็บและรายงานข้อมูลการสั่นสะเทือน ของอาคารหอบังคับการบิน สนามบินสุวรรณภูมิ

Other title(s):

Installation of Vibration Measuring System for Suvarnabhumi Airport Traffic Control Tower

Author(s):

นคร ภู่วโรดม
Nakhorn Poovarodom

Client:

บริษัท วิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัด

Contributor(s):

สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

Publisher:

สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

Issued date:

2014

Research Sector:

สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร (Information and Communication Technology sector : ICT)

Project Type:

โครงการวิจัย

Project ID:

2557A00338

Project Status:

สิ้นสุดโครงการ

Sponsorship:

บริษัท วิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัด

Abstract:

For slender and flexible tower, wind-induced vibration is usually concerned for evaluation of structural safety and occupant’s comfort. The Air Traffic Control tower of Suvanabhumi airport, the tallest ATC tower in the world, is approximately 140 m high with almost uniform, cylindrical cross section of reinforced concrete core having outside diameter of 8.3 m and 0.7 m thick. The Aeronautical Radio of Thailand Ltd. has been interested in monitoring the vibration of the tower to evaluate possible effects on structural safety and serviceability. The main objective of this project is to develop a system for continuous monitoring of vibration and report preliminary vibration characteristics of the tower. In the first part, the vibration measuring equipments were installed at the top of the tower. Then a software system to manage vibration data was developed. The functions of the system consist of (1) to receive vibration data from the measuring equipments, (2) to compile the raw data into engineering properties as the lateral vibration in two orthogonal directions and rotation, (3) to excute the vibration as the real-time vibration data, (4) to process the data as statistic values, (5) to report real- time vibration data and present in web-based service, (6) to send alarm message to authorized persons when the vibration triggers the threshold level. The results from the continuous monitoring during October to December 2014 were reported. It was found that the recorded vibrations were within acceptance criteria of both structural safety and human comfort criteria.
การสั่นสะเทือนของอาคารสูงและมีลักษณะชะลูดอาจเป็นประเด็นที่ต้องพิจาณาเพื่อการประเมินความมั่นคงของโครงสร้างและการใช้งานของอาคารเพื่อให้ผู้ใช้งานไม่เกิดความรู้สึกที่ไม่สบาย สำหรับอาคาร ศูนย์ควบคุมการจราจรทางอากาศสุวรรณภูมิที่ตั้งอยู่ภายในสนามบินสุวรรณภูมิ เป็นอาคารหอบังคับการบินที่สูงที่สุดในโลก โดยมีความสูงประมาณ 140 เมตร มีแกนคอนกรีตเสริมเหล็กรูปทรงกระบอกค่อนข้าง สม่ำเสมอที่มีเส้นผ่านศูนย์กลาง 8.3 เมตรและหนา 0.7 เมตร โดยบริษัทวิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัด ได้สนใจในการดำเนินการตรวจติดตามการสั่นสะเทือนอย่างต่อเนื่อง เพื่อประเมินผลกระทบ ที่อาจ เกิดขึ้นทั้งด้านโครงสร้างและความเหมาะสมในการใช้งานของอาคาร วัตถุประสงค์หลักของโครงการนี้คือ เพื่อทำการพัฒนาระบบสำหรับจัดเก็บและรายงานข้อมูลการสั่นสะเทือนของอาคาร รวมทั้งทำการ ตรวจวัดและวิเคราะห์ผลเบื้องต้น การดำเนินงานเริ่มจากการติดตั้งเครื่องมือตรวจวัดการสั่นสะเทือนไว้ที่ บริเวณยอดอาคาร จากนั้นได้ทำการพัฒนาระบบสำหรับจัดเก็บและรายงานข้อมูลการสั่นสะเทือน โดยที่ ระบบดังกล่าวมีหน้าที่คือ (1) ทำการรับสัญญาณข้อมูลการสั่นสะเทือนจากเครื่องมือวัด (2) ทำการ ประมวลข้อมูลดิบให้เป็นข้อมูลการสั่นสะเทือนที่สนใจเชิงวิศวกรรม ได้แก่ ค่าการสั่นไหวในแนวแนวราบ ตามทิศทาง 2 แกนตั้งฉากกั้นและในแนวบิดตัว (3) ทำการคำนวณค่าการสั่นสะเทือนตามเวลาที่ขณะนั้น (4) ทำการประมวลข้อมูลเป็นค่าเชิงสถิติ (5) ทำการรายงานผลการสั่นสะเทือนแบบข้อมูลตามเวลาที่ ขณะนั้นบนเว็บไซต์ที่พัฒนาในโครงการ (6) ทำการส่งข้อความแจ้งเตือนไปยังบุคคลที่รับผิดชอบหากการสั่นสะเทือนมีค่าสูงเกินคาตามระดับที่กำหนด ข้อมูลการตรวจวัดเบื้องต้นในช่วงระหว่างเดือนตุลาคมถึง ธันวาคม พ.ศ. 2557 ได้มีการนำเสนอไว้ในรายงานนี้ ซึ่งผลการประเมินพบว่า ระดับการสั่นสะเทือนที่วัด ได้มีค่าอยู่ในเกณฑ์ที่ไม่ส่งผลเสียหายต่อโครงสร้างหลัก และยังไม่สร้างปัญหาต่อความรู้สึกของผู้ใช้อาคาร

Keyword(s):

การสั่นสะเทือนของอาคาร
ติดตั้งเครื่องมือและพัฒนา

Resource type:

บทความ

Type:

Text

Language:

tha

Rights:

เอกสารฉบับนี้สงวนสิทธิ์โดยสำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ห้ามทำซ้ำ คัดลอก หรือนำไปเผยแพร่ตัดต่อโดยมิได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษร

Access rights:

สงวนสิทธิ์ในการเข้าถึงเฉพาะบุคลากรของมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

Rights holder(s):

บริษัท วิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัด

URI:

https://repository.turac.tu.ac.th/handle/6626133120/79
Show full item record

This item appears in the following Collection(s)

  • โครงการวิจัย [71]

Thammasat University Libraries
2 Prachan Road, Phranakorn, Bangkok 10200
Tel. 0-2986-9612 ext. 1305
Copyright © Thammasat University. All Rights Reserved.
 

Thammasat University Libraries
2 Prachan Road, Phranakorn, Bangkok 10200
Tel. 0-2986-9612 ext. 1305
Copyright © Thammasat University. All Rights Reserved.