ศึกษา ทดสอบ และจัดทำแผนพัฒนาการประหยัดพลังงานของการทางพิเศษแห่งประเทศไทย
by พรระพีพัฒน์ ภาสบุตร
ศึกษา ทดสอบ และจัดทำแผนพัฒนาการประหยัดพลังงานของการทางพิเศษแห่งประเทศไทย | |
พรระพีพัฒน์ ภาสบุตร | |
สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
2014 | |
สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
The major energy and utility expenses (>90%) in the Expressway Authority of Thailand (EXAT) are electricity and fuel cost therefore EXAT would like to study, examine and develop energy saving plan for reducing energy cost and formulate low carbon society (LCS). In this study, it is classified into 4 parts consisting of the electricity consumption in head office, expressway and toll plaza and possibility of using electric car. After collecting the statistic of the electricity consumption in head office, 2 brands of inverter air conditioners and 2 brands of hybrid-inverter air conditioners are replaced with the existing ones whose usage time are 7 years. According to the study result, hybrid inverter air conditioner shows the higher efficiency while inverter air conditioner is more attractive with internal rate of return (IRR) of 14% and energy saving of 46%. In addition, 36W fluorescent bulbs are replaced with 18W LED light bulbs at one-stop service center. Electricity consumption can be reduced 64% with satisfaction of illuminance standard. However, the break-even point depends on price of LED with IRR of 6-25%. On the expressway, street light of 250 W-high pressure sodium (HPS) is replaced with that of 130WLED. The illuminance of LED is compatible with HPS but electricity cost can be saved up to 54% with IRR of 4-8% depending on LED price. In case of the replacement with the new solar switch, the operating time is shorter about 12 minutes while the illuminance is the same therefore the electricity saving is 1.7% with lower investment cost. At Jatuchote toll plaza, all fluorescence bulbs are replaced with LED, pull switches and solar energy system with the total capacity of 5.7 kW are installed. As a result, it can supply to lighting system whose energy demand is 1.5 kW and can save electricity cost of 55,850 Baht/year at payback period of 18 years. Moreover possibility of using electric vehicle (EV) in EXAT is identified. If EV is purchased at the price of 1.2 million Baht with distance of 30,000 km/year, the payback period is within 10 years. Finally, according to the extension of project result, the energy saving plans including short, intermediate and long term period are developed and evaluated the financial analysis for the decision making of EXAT. |
|
แผนประหยัดพลังงาน
การทางพิเศษแห่งประเทศไทย ลดโลกร้อน |
|
รายงานวิจัย | |
Text | |
application/pdf | |
tha | |
เอกสารฉบับนี้สงวนสิทธิ์โดยสำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ห้ามทำซ้ำ คัดลอก หรือนำไปเผยแพร่ตัดต่อโดยมิได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษร | |
สงวนสิทธิ์ในการเข้าถึงเฉพาะบุคลากรของมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ | |
https://repository.turac.tu.ac.th/handle/6626133120/16 |
This item appears in the following Collection(s) |
|
กลุ่มข้อมูล
|